+32498284088 greet@greatservice.be

Als online ondernemer is een constante stroom van opdrachten essentieel voor het succes van je bedrijf. Of je nu een Virtual Assistant, freelancer, consultant, coach, of een andere vorm van online professional bent, het vinden van nieuwe klanten kan soms een uitdaging zijn. In deze blogpost deel ik met jou 7 manier om meer opdrachten te vinden als Virtual Assistant. 

1. Netwerken

 

Een van de meest effectieve manieren om nieuwe opdrachten te vinden als online ondernemer is door te netwerken. Er is een heel groot aanbod qua netwerken. Van BNI’s waar je op 1 minuut moet pitchen tot zeer laagdrempelige events waar het meer een gezellig samenkomen is. Je kan gaan netwerkwandelen, lunchen, naar regionaal en landelijk, specifiek voor introverten… Noem maar op.  

Wat ik fijn vind als ik ga netwerken is dat ik het graag doe, dus ik kies vaak voor activiteiten waarbij er een combi is met iets waar ik echt heel veel van houd. (meestal met eten in mijn geval). Ook vind ik het interessant om netwerken te combineren met iets bij te leren wat binnen jouw interesseveld ligt. Zo heb je altijd een Win-Win. Ik herinner mij vb het netwerkevent van Artemis Kempen met een 4 gangen diner waarbij een gastspreker kwam spreken over “HSP is jouw gave”.  

Wat ik ook fijn vind is online netwerken met break-out rooms. Dit heb ik al een paar keer gedaan. Je hoeft hier niet eens je huis voor uit, waardoor je echt super weinig tijd verliest en toch levert het altijd heel interessante gesprekken op.  

Wat voor mij het beste werkt is om met mensen te connecteren en verbinden vanuit gemeenschappelijke interesses, vanuit een visie of een passie die we delen. Dat levert altijd de leukste gesprekken op. Los van het feit of daar mogelijks een samenwerking uit voort vloeit, als je helder jouw boodschap verspreidt, gaan mensen sowieso aan jou denken als ze iemand tegenkomen die jij kunt helpen. Of misschien beseffen ze zelf wel dat ze je nodig hebben. Vaak komen opdrachten uit de meest verrassende hoeken.  

Binnenkort vindt mijn eerste eigen online netwerkmoment “Great Pitch & Connect” plaats waarbij ik mensen in mijn netwerk graag verbind met elkaar, jij de mogelijkheid krijgt om kort te pitchen, we jouw pitch op de proef nemen en we daarna telkens 15 minuutjes speeddaten in break-out rooms. Verzeker jouw plekje via deze link want dit wil je absoluut niet missen.

2. Zorg voor een duidelijke online etalage en wees “sociaal” op social media

 

Gebruik sociale media platforms zoals LinkedIn, Facebook en Instagram om duidelijk te maken wat je precies doet. Je hoeft daarom geen social media manager te worden of dagelijks te posten, maar het minste wat je kan doen is jouw online etalage duidelijk maken, zodat als mensen op jouw profiel verzeild geraken, ze meteen weten wat je precies doet. Breid ook hier jouw netwerk stelselmatig uit en gebruik social media waarvoor het gemaakt is. Om “sociaal” te zijn en vanuit verbinding met elkaar in contact te komen. 

3. Freelance Websites

 

Er zijn tal van freelance websites waar je opdrachten kunt vinden als online ondernemer. Denk aan platforms zoals Opdrachten.be, Freelancer, Fiverr… Je kan op deze platforms een professioneel profiel aanmaken, geoptimaliseerd voor de diensten die je aanbiedt, en actief op relevante opdrachten reageren. Houd er rekening mee dat concurrentie op deze platforms hoog kan zijn, dus zorg ervoor dat je je onderscheidt door je expertise en ervaring te benadrukken.  

Ik ben hier zelf geen fan van en heb er zelf ook nooit op ingezet. Meestal als ik hierop ging rondneuzen, dan had ik er mijn buik al meteen van vol. Zo frustrerend wat ik zag! Heel veel opdrachten onder de marktprijs, super onduidelijke opdrachten, iedereen springt erop dus waarom zouden ze voor jou kiezen…  

Komt er nog bij dat je overal een apart profiel moet maken. Als je dan een profiel hebt en je ziet opdrachten, kan je nog niet eens reageren zonder dat je ook nog een betalend account moet hebben. En dan blijf je ook nog afhankelijk van anderen om die opdrachten te krijgen. Je moet er maar juist tussenuit springen, want ja… Waarom zouden ze voor jou kiezen?  

Dat is precies waar het schoentje knelt… je doet hetzelfde als die andere VA’s… dus dan wordt er gekozen op basis van prijs… en dat wil je niet, want je levert echt waarde. 

4. Eigen Website en Blog

Een goede website en een actieve blog kunnen ook waardevolle tools zijn voor het aantrekken van nieuwe leads. Optimaliseer je website voor zoekmachines (SEO) zodat potentiële klanten je gemakkelijk kunnen vinden wanneer ze op zoek zijn naar jouw diensten. Schrijf regelmatig waardevolle content op je blog om je autoriteit en expertise te tonen en potentiële klanten te overtuigen van je meerwaarde.  

 

Ik moet toegeven dat ik zelf nog maar pas op SEO inzet, nu ik als coach een veel grotere pool nodig heb van klanten. Toen ik zelf actief was als VA heb ik dit nooit gedaan, want je hebt ook maar 5-10 klanten nodig om je agenda te vullen. SEO is ook veelal een tool die op langere termijn voor jou gaat werken. Als je snel aan klanten wil komen, focus je beter op short-term marketingacties. 

5. Facebook Groepen

 

Facebookgroepen is het meest interessante middel waar je meteen met jouw doelgroep in contact kunt komen. Daarom is het natuurlijk belangrijk om te weten in welke groepen jouw doelgroep aanwezig is. Er komen regelmatig interessante oproepen voorbij waar je jouw waarde kan laten zien en in contact kunt komen met jouw mogelijke opdrachtgever.  

De kunst hier is om je te onderscheiden van de rest, want als je net als alle anderen hier gaat schrijven “ja, lijkt me keileuk, ik stuur je een bericht” dan verdwijn je in de massa tussen de reacties van die 50 andere VA’s. 

6. Matchmakers

 

Net zoals toen je in loondienst was, zijn er ook mensen die jou werkzoekenden in contact brengen met opdrachtgevers en omgekeerd. Hieraan zijn heel wat voor- en nadelen verbonden. Ik som ze even op. 

Voordelen:  

  1. De juiste match doordat jouw expertise gekoppeld wordt aan een opdrachtgever die daar nood aan heeft. 
  2. Je bespaart tijd en energie
  3. Betere opdrachten
  4. Als je wordt aanbevolen, is er vaak al heel wat “weerstand” weggewerkt. Je hebt dus vaak al een stapje voor. 

Nadelen: 

  1. Kosten: afhankelijk van de matchmaker betaal je een vast bedrag per uur, een procentuele commissie of een eenmalige fee voor de match. Sommige matchmakers factureren hun fee aan de opdrachtgever. Dat is voor jou het voordeligste. 
  2. Concurrentiebeding: Als je met hulp van een VA matchmaker een bepaalde opdracht aanneemt, spreekt het voor zich dat je voor X aantal tijd niet met diezelfde klant op eigen houtje mag samenwerken.
  3. Je bent afhankelijk van derden. Je bent niet de enige VA in de databank van de matchmaker, dus ook hier belangrijk dat het heel duidelijk is wanneer de matchmaker precies aan jou moet denken. 
  4. Mogelijk mismatch: het kan altijd gebeuren dat jullie toch geen match zijn, dus dan ben je nog steeds geen stap verder. 

Als business coach voor VA’s word ik ook regelmatig gecontacteerd voor VA opdrachten. Wil je dat ik aan jou denk de volgende keer? Plan dan een Great Help Me call in zodat ik jou alvast beter kan leren kennen en het voor mij duidelijk wordt wanneer ik aan jou moet denken.  

7. Mond-tot-mondreclame

Een van de krachtigste manieren om nieuwe opdrachten te vinden is via mond-tot-mondreclame. Lever uitstekend werk voor je bestaande klanten en vraag om positieve referenties en aanbevelingen. Tevreden klanten zullen vaak jouw diensten aanbevelen aan anderen binnen hun netwerk, wat kan leiden tot nieuwe zakelijke kansen. 

Conclusie 

Het vinden van opdrachten als online ondernemer kan een uitdaging zijn, maar als ik het kort even samenvat komt alles neer op 2 dingen. Als jij jouw boodschap helder hebt en deze vertelt tegen iedereen dat beweegt, zal jouw netwerk automatisch voor jou gaan werken. Daarnaast is het belangrijk om je te onderscheiden in de markt.  

Dit is echter best een uitdaging om dat voor jezelf uit te zoeken. In mijn coaching heb ik zelfs communicatie & positioneringexperts hiermee verder geholpen. Dankzij mijn laagdrempelig aanbod kan jij samen met mij aan deze stap werken. Als je daarna nog vragen hebt, plan dan gerust een gratis “Great, help me” call in. Dan vertel ik je graag waar bij jou het schoentje knelt én wat je hieraan kunt doen.