+32498284088 greet@greatservice.be

Wat ik heel vaak zie gebeuren is dat online kennisondernemers bruisen van de kennis en expertise, maar ze kunnen dit niet laten zien omdat ze niet weten hoe ze hun agenda kunnen vullen met de leukste klanten. Dat is zo’n zonde!  Ze beginnen dan aan zichzelf te twijfelen en denken dat ze nog meer expertise nodig hebben. Na het volgen van een zoveelste opleidingen of traject, blijven ze zoekende… omdat ze nooit echt de diepte in zijn gegaan, echt tot in die kern van zichzelf. Want daar schuilt alles wat jij nodig hebt om een succesvolle ondernemer te zijn. Dat merk je pas als je gaat ondernemen vanuit je innerlijke kracht.

FOCUS JIJ JE OP JOUW TALENTEN?

Uit veiligheid en financiële “zekerheid” gaan we in het begin van ons ondernemerschap soms samenwerkingen aan die eigenlijk veel meer energie kosten dan dat het je oplevert, gewoon omdat het niet 100% bij jou past. Besef dat ondanks dat jij met de beste intentie deze klant wil helpen; jij bent beter af met een klant en een opdracht waarin je al jouw talenten kan inzetten én de klant is ook beter af met iemand die echt 100% in zijn expertise zit.

ZO BLEEK OOK MIJN ONDERNEMERSVERHAAL NIET VOLLEDIG BIJ MIJ TE PASSEN TOEN IK EEN TIJDJE BEZIG WAS.

Toen ik eind 2020 startte als Virtual Assistant ging er een hele nieuwe wereld voor mij open. Eindelijk een eigen bedrijf, waar ik al zo lang van droomde. Ik ging er echt keihard voor. Ik had zoveel ervaring in loondienst en kon alle kanten uit als VA, dus ik liet mij leiden door honderden e-books, masterclasses en webinars die constant voorbijkwamen en investeerde in de ene na de andere opleiding. Ook al verdiende ik er mijn geld mee, ik creëerde een business die niet bij mij paste, zonder dat ik het eigenlijk besefte. In het begin had ik nooit gedacht dat ik nu iets helemaal anders zou doen.  

IK WOU IEDEREEN HELPEN, DUS 1 IDEALE KLANT KIEZEN WAS VOOR MIJ NIET NODIG. 

De grootste fout die ik maakte als startende ondernemer is dat ik geen ideale klant koos. Ik wou iedereen helpen, dus wat maakte het uit? Als de klant maar tevreden was, dan was ik dat ook… 

Zo had ik eigenlijk al meteen een paar opdrachten toen ik de sprong waagde naar fulltime ondernemer. Maar toch voelde het ergens niet goed, diep in mij. Ook al waren mijn klanten tevreden van wat ik deed, ik kon met hen niet de resultaten behalen die ik zelf voor ogen had. Puur gewoon omdat zij niet mijn ideale klant waren.  

Begrijp me niet verkeerd; het waren stuk voor stuk prachtige mensen! Maar voor mij was het echt belangrijk dat ze hun agenda konden vullen met de leukste klanten (dat was wat ik hen wou geven) maar daar kon ik hen met social media alleen niet mee helpen. (en dat was waarvoor zij bij mij kwamen.) 

Ik voelde heel sterk dat er meer nodig was. Want social media, de expertise waarin ik mij gespecialiseerd had, is maar 1 klein stukje van het hele proces om klanten aan te trekken en daarmee wilde ik mijn klanten verder helpen.

Tuurlijk had ik mij erbij kunnen neerleggen om gewoon aan hun social media te werken, zonder dat het echt nieuwe klanten zou opleveren! Mijn klanten waren super blij met mijn creatieve teksten en visuals. Maar voor mij voelde dat gewoon niet compleet.

Ik had een business gecreëerd die niet bij mij paste. Hierdoor voelde ik constant druk om het anders te doen, waardoor ik helemaal geen tijd of energie meer had voor mijn kinderen, terwijl dat 1 van de redenen was waarom ik zelfstandige wou worden. 

WAARDOOR HET BIJ MIJ PAS ECHT GING WERKEN

De grootste shift gebeurde bij mij toen ik mij ging focussen op mijn talenten. Daaruit bleek dat vanuit mijn verantwoordelijkheidsbesef ik echt resultaten moet zien bij mijn klanten om er zelf gelukkig van te zijn. Daarnaast voel ik van nature heel sterk aan waar de unieke krachten van mensen liggen en vind ik het doodzonde als mensen hier niet naar leven.  

Toen ik mijn bedrijf vanuit dat oogpunt opnieuw ging inrichten en ik echt mijn ideale klanten aantrok en bij hen de sales- en marketingstrategieën toepaste die ik intussen had geleerd, toen kwamen er fantastische resultaten uit hun social media en ging het niet langer meer om “gewoon online zichtbaar” zijn, maar om klanten halen uit online zichtbaarheid met de juiste strategieën. 

ONDERNEMEN VANUIT JE INNERLIJKE KRACHT – FOCUS OP JE TALENTEN 

Van kleins af aan worden we geleerd om onze zwakke punten te verbeteren. Bijvoorbeeld: Je bent niet goed in wiskunde, dus je gaat bijles volgen. Je bent niet goed in taal, dus je gaat naar de logopedie. Dat terwijl je vanuit dit oogpunt eigenlijk nooit een wiskundetalent gaat worden of een taalheld als je hier van nature niet sterk in bent.  

Iedereen is anders, iedereen heeft andere talenten; een eigen unieke DNA. Zo kan een shetlander nooit hetzelfde gewicht trekken als een trekpaard, ook al zou het daar elke dag op oefenen. Een springpaard springt met gemak over 1m30, maar daar gaat een boerenknol nooit over geraken, zelfs als zou hij daar elke dag op oefenen.

Als je je focust op je zwakke punten, word je hier wel beter in maar het zal nooit je supertalent worden. Als je je focust op je sterke punten – jouw unieke talenten – dan zal je zien dat je echt supertalent wordt en je gaat onderscheiden.  

Als je van hieruit je bedrijf gaat inrichten, ga je je klant op een veel hoger niveau kunnen verder helpen én gaat het voor jou niet als werken aanvoelen. Win Win Win in het kwadraat dus!    

HOE WEET IK WAT MIJN TALENTEN ZIJN?

Vaak weten we zelf niet wat onze talenten zijn, net omdat het onze talenten zijn. Wat we doen vanuit deze superkrachten, gaat voor ons zo moeiteloos dat het vanzelf gaat. We gaan er dan ook van uit dat dat voor iedereen het geval is, dat het voor iedereen zo evident is. Maar dat is het niet! Denk eens na waar iedereen van zegt “daar moet je voor bij x zijn”. Daar schuilt waarschijnlijk jouw talent.  

In mijn trajecten zet ik steeds een professionele talententest in 

Namelijk de strenghtfinder test van Gallup

Je kan deze online zelf kopen en op je eentje doen, maar doordat ik deze spiegel op jouw bedrijf en jou help om deze te vertalen in jouw unieke aanbod, zet je hiermee een ongezien transformatie in gang. Van ondernemen met meer zelfvertrouwen tot het versterken van jouw aanbod, jouw unieke positionering in de markt, het richten op een andere ideale klant of een andere aanpak bespreken voor jullie samenwerking. 1 ding is zeker: al deze punten leiden tot meer energie in je dagelijkse werkzaamheden.  

Getuigenissen van mijn coachees.  

De vertaling naar jouw business van jouw unieke talenten geeft echt wel een heel waardevol inzicht. Neem bijvoorbeeld het voorbeeld van K. en R., 2 coachees uit mijn traject, die allebei als VA aan de slag wilden. Bij allebei lag hun kracht in het brengen van structuur. De ene blonk echter uit in het opbouwen van lange relaties vanuit oprechte verbinding, terwijl de andere vanuit haar natuurlijke talenten meer voldoening haalde uit orde op zaken stellen in korte en krachtige samenwerkingen.  

Dit is wat Sofie zei over de talententest in ons traject: 

“De manier waarop jouw coaching opgebouwd was, gaf zeker veel vertrouwen. Zeker in het begin met de professionele test die je inzet. Die gaf een inkijk in wie je bent binnen je onderneming en welke talenten je kan inzetten. Dat geeft een basis die gegrond is. Je voelt dat je vertrouwen geeft door de manier waarop je feedback geeft.” 

Hierbij ook de review van Nathalie Maes, business coach voor creatieve makers “2 The Pink Side” die het voorbije jaar door heel wat onzekerheid ging omdat ze haar bedrijf over een nieuwe boeg gooide.  

NOG WAT EXTRA TIPS

om te starten met ondernemen vanuit je innerlijke kracht:

  • Neem regelmatig de tijd voor zelfreflectie en luister naar je gevoel.  
  • Stel duidelijke doelen gebaseerd op jouw unieke talenten. 
  • Laat je begeleiden door iemand die een stap verder staat dan jij en netwerk met gelijkgestemden. 
  • Wees bereid om je bedrijf aan te passen op basis van je innerlijke kracht. 
  • Vul jouw agenda met de leukste klanten in plaats van zomaar wat te doen want het leven is te kort om taken te doen die je niet de juiste energie geven. Daarvoor werd je ook geen ondernemer, toch?  

Daar waar ik zelf heel hard geloof in het concreet toepassen van de juiste strategieën in je bedrijf om de juiste resultaten te bereiken vanuit al je hard werk, geloof ik er ook in dat je alleen maar gelukkig kan ondernemen als je start vanuit jezelf.   

Start vandaag nog jouw zelfontdekkingsreis, ga jouw innerlijke kracht ontdekken, begrijpen en vertalen in jouw bedrijf en transformeer jouw ondernemerschap naar een succesvolle business waar jij gelukkig van wordt. Koop via deze link jouw unieke talententicket en ik contacteer je snel om onze talentendate in te plannen in onze agenda’s.  

PS: als je daarna zou beslissen om door te pakken in mijn 1 op 1 Great Coaching, krijg je de investering volledig terugbetaald, dus waarom nog twijfelen? Gun het vooral jezelf.