+32498284088 greet@greatservice.be

In deze blog deel ik mijn visie over het kiezen van 1 ideale klant als Virtual Assistant. Dit is wat mij betreft niet alleen de sleutel om door te groeien van parttime naar fulltime VA maar het maakt ook jouw hele marketing veel makkelijker. Lees zeker tot op het einde van deze blog voor drie game-changing stappen om jouw ideale klant helder te krijgen.

Waarom het kiezen van 1 ideale klant moeilijk is voor Virtual Assistants

Ik begrijp heel goed dat je niet wilt kiezen voor 1 ideale klant als Virtual Assistant, want waarschijnlijk wil je liever iedereen helpen. Misschien is dat zelfs de reden waarom je Virtual Assistant bent geworden. Het geeft je voldoening om je klanten gelukkig te maken. Maar als je niet weet voor wie je er bent en wat hun specifieke probleem is, is het moeilijk om een aanbod te creëren dat 100% aansluit bij jouw doelgroep.

Daarnaast is het ook logisch dat je niet goed weet wie je dan moet kiezen, want je hebt nog niet eerder klanten gehad. Toch is dit hét moment om wel te gaan kiezen. Je kent het wel: die loondienst job waar je echt geen leuke energie van kreeg, die taken die je niet leuk vond, die baas die zo vervelend kon doen… Zie het zo: als VA kan je maar een maximum aantal klanten tegelijkertijd helpen. Je wil dan liefst de allerleukste klanten in je agenda, zodat je niet zo’n vervelende loondienst job voor jezelf creëert als zelfstandige, want dan had je beter in loondienst kunnen blijven.

Vul jouw agenda met de leukste klanten

Zie het als een luxe-situatie. Jij kan nu echt gaan kiezen wie er wel in jouw agenda past. Geloof me maar: werken voor je beste vrienden voelt niet als werken. Jij bent de expert in een bepaald vakgebied en jij hebt dé oplossing waarmee je jouw doelgroep verder kunt helpen. Als jij die klant weet te vinden, die echt op zoek is naar jouw oplossing, dan hoef je hem eigenlijk maar gewoon jouw mooi verpakt cadeautje aan te reiken wat die met plezier wil ontvangen. Dat hij daar dan voor moet betalen, is dan meer een bijzaak, want hij wil echt van zijn probleem vanaf. Dat is de manier waarop ik in mijn bedrijf sta. Ik verkoop geen lucht aan mensen, ik help hen verder met dé oplossing voor hun grootste probleem. Mijn klanten zijn blij en mij eeuwig dankbaar dat ik hen kan verder helpen.

Dit zei deze morgen mijn klant nog tijdens onze coachcall:

“Hoe waardevol jouw traject is voor mij. Zonder jou had ik nooit zover gestaan als ik nu sta”.

Zelfs als je een expert bent in je vakgebied, heeft jouw oplossing weinig zin als deze niet aansluit op het probleem van je doelgroep. Zie het zo: Als je niet ziek bent, ga je niet naar de dokter, maar als je crepeert van de pijn, wil je onmiddellijk een specialist zien en nog het liefst een wondermiddel dat meteen jouw pijn oplost. Daar zou je dan alles voor doen, toch? Herkenbaar?

De impact van het kiezen voor 1 ideale klant als Virtual Assistant

Het is onmogelijk om een sterke marketingstrategie te ontwikkelen als je geen ideale klant kiest. Jouw communicatie blijft dan vaag en oppervlakkig, waardoor je niet duidelijk uitstraalt waar je voor staat. Vergelijk het met spreken voor een groep versus één persoon. Voor een groep blijf je algemener, maar tegen één persoon kun je specifiek en persoonlijk zijn. Je wilt eruit springen bij jouw ideale klant en blijven hangen, zodat hij denkt: “Oh, ik heb jouw hulp nodig.”

Verschillende klanten, verschillende aanpakken

Elke persoon en onderneming is anders. Een KMO denkt anders dan een ZZP’er. Mensen komen in beweging door bepaalde emoties, dus het is belangrijk om een duidelijke richting te kiezen. Wanneer jouw ideale klant jouw online etalage bezoekt, moet hij voelen: “Dit gaat over mij! Dat heb ik nodig!”

Voorbeelden van communicatie als je kiest voor 1 ideale klant

Schrijf niet: “Ik ontzorg jou zodat jij je kunt focussen op je core-business.” Schrijf wel: “Weer 50 ongelezen e-mails in je inbox. Pff! Wil jij weer orde in de chaos zodat taken echt tot uitvoering komen?”

Schrijf niet: “Ik help jou meer structuur te brengen in jouw leven.” Schrijf wel: “Ik help jou om orde te scheppen in jouw hoofd zodat je stapsgewijs jouw to do’tjes kunt afvinken.”

Kiezen voor 1 ideale klant als Virtual Assistant betekent niet dat je niemand anders meer kunt helpen

Dit is 1 van de meest gestelde vragen, maar ook 1 van de grootste misverstanden die ik steeds weer opnieuw hoor. Het betekent niet dat je niemand anders meer kunt helpen als je 1 ideale klant kiest. Ik kreeg vanmorgen nog de vraag van 1 van mijn klanten: “ik heb in mijn BIO “VA Voor workingmoms staan”” nu vroeg iemand mij of ik ook ondernemers help die geen mama zijn. Moet ik dat niet beter aanpassen?

Wat dus een uitstekend voorbeeld is van waarom je het niet moet doen 🙂 want die persoon voelde zich aangesproken tot haar profiel, terwijl ze niet eens mama is. Als iemand echt geïnteresseerd is, komen ze de vraag wel stellen, wees gerust!

Ik krijg ook vaak de vraag of ik andere mensen help dan virtual assistants. Mijn antwoord daarop is “JA!” zelfs ik met mijn positionering die VOLLEDIG op virtual assistants gericht is, heb al andere ondernemers geholpen. Zelfs al adem je jouw doelgroep zo specifiek uit als ik, toch komen er nog andere mensen op je pad. Ik hielp bijvoorbeeld ook al een freelancer die van expertise business supporte wilde veranderen naar copywriting. En een branding agency wat helpt om bedrijven sterk in de markt te positioneren hielp ik om hun eigen positionering in de markt aan te scherpen.

Het is gewoon een hele uitdaging (zelfs voor professionals) om de juiste woorden te vinden voor wat je nu precies doet zodat je jouw unieke plekje in de markt kunt innemen en dat scherp kunt communiceren.

Kies voor klanten die bij jou passen

Je wilt dus werken met mensen die bij jou passen. Als je gemiddeld 20 à 25 uur per week werkt, wil je die tijd besteden aan de allerleukste mensen. Als je werkt met klanten die echt bij jou passen, voelt het alsof je met je beste vriend praat.

Beginnen met kiezen

Hoe begin je hieraan als je nog niet veel klanten hebt geholpen? Hier zijn drie waardevolle stappen om een ideale klant te kiezen als Virtual Assistant:

  1. Identificeer jouw unieke talenten: Waar blink jij echt in uit? Wat maakt jou anders dan andere virtual assistants? Wie zoekt naar de oplossing die jij biedt?
  2. Begrijp je doelgroep: Er is een verschil tussen een kleine zelfstandige en een coach. Elke doelgroep heeft zijn specifieke problemen en verlangens. Denk na over wat jij echt leuk vindt en waar jouw interesses liggen. Werk samen met klanten van wie hun vakgebied jou interesseert, waarvan jij je makkelijk kunt verplaatsen in hun wereld.
  3. Blijf flexibel: Je ideale klant is niet in beton gegoten. Begin ergens en fine-tune naargelang de samenwerkingen die je aangaat.

Ik hoop dat deze blog je helpt om jouw ideale klant te kiezen zodat jullie elkaar nu echt gaan vinden. Loop je vast met het kiezen van jouw ideale klant of heb je geen idee wat je nog meer kunt doen/waar en hoe jij jouw ideale klant kunt vinden? Plan dan even een gratis Great, Help Me call in.

In zo’n gratis call kijk ik graag even mee naar jouw persoonlijke situatie waarbij ik je aangeef wat je kunt doen om nu eindelijk echt genoeg klanten te vinden zodat je fulltime als VA aan de slag kunt.